*Det er forskjellig fra kommune til kommune, og hver enkelt elev hvor mye nynorsk de har lært tidligere.
*Det er flere andre fag som det er viktig å legge hardt arbeid i, som historie, naturfag og matte (for å ikke nevne norsk rettskrivning og språk- og litteraturhistorie), så da er det problematisk for mange at det i tillegg skal komme et nytt skriftspråk som enkelte så vidt har luktet på tidligere i skolegangen. Disse allmenn fagene er og viktigere for å utdanne et menneske, for vidregående utdanning skal ikke handle om å få bra karakterer og komme inn på et universitet, men å ta til seg det man lærer og bli voksen.
*Nynorsk er et fremmed skriftspråk for mange, og det blir dermed vanskelig å opprettholde en respektabel karakter når undervisningen er stusselig.
*Mange klusser med rettskriving i norsk da de begynner å lære nynorsk ved siden av bokmål. Dette betyr at det er viktig å gå i dybden på et skriftspråk for å bli flink.
Mange nynorskforkjempere bruker som argument at de ikke vil skrive på en annen dialekt (bokmål), men hvor mange i Norge kan oppriktig talt si at de skriver likt eller lignende sin dialekt når de bruker nynorsk? Dette er et argument som ikke holder stand.
Min sak handler ikke om å fjerne sidemål fra skolen totalt, selvom dette er et noenlunde ungt skriftspråk som jeg ikke finner naturlig. Og et skriftspråk som få bruker burde være frivillig i vidregående skole, da dette er som i ordet; en vidregående skole, der man bestemmer selv hva man vil utdanne seg som og med. Men jeg mener at det skal være én karakter i norsk. Dette grunnet med at nynorskundervisningen utgjør en liten del av norskundervisningen og urettferdigheten er stor når det gjelder erfaringer med nynorsk som skriftspråk, noe man ikke velger selv i ung alder. Etter å ha flyttet fra Buskerud til Stavanger merker jeg dette godt. Spesielt når læreren presisterer å råde oss til å visuallisere stemmene til besteforeldrene våres under skriftelige prøver, siden talemåten dems er mye lik nynorsk...!
Mesteparten av kunnskapene til nynorsk som forventes av oss går til selvlære. Og dette er rimelig nok da vi er i en alder der det burde forventes at vi kan klare studier alene, men allikevel opplever jeg det som feil.
Hva skal vi med sidemål?
Det spørsmålet har jeg spurt meg selv mange ganger. Sidemål, slik det ble skrevet for 100 år siden, var mer "ekte norsk" enn det nynorskforkjempere påstår at det er i dag. Nynorsk slik det jeg lærer på skolen er et flåsespråk. Det er ingens dialekt, og på ingen måte "ekte norsk." Allikevel finner jeg det fornuftig i å lære dette skriftspråket fordi jeg synes det er morsomt med språk. Selvom jeg mye heller ville brukt tiden til å lære meg et verdensspråk som jeg har i vesentlig større grad bruk for.
Fortell meg vitsen med å ha en egen karakter i sidemål. For meg er dette bare et resultat av vår konservative regjering som nekter å bryte av det gamle for å utvikle samfunnet, vår såkalte velferdsstat (som er en helt annen sak), til det bedre.
Nynorsk ble grunnlagt blant annet av den grunnen at elever skulle få tilrettelagt en undervisning som gjorde det lettere for dem å forstå det de lærte. Dette ser det ikke ut som at noen bryr seg om i dagens skole.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar