20130619

Kjære UDI!

Sendte en kort mail til UDI, forhåpentligvis konkret nok til å få et svar. Skulle ønske jeg kunne møte et menneske som ihvertfall kan svare på spørsmålene mine. Til tider kan det virke som at ingen har styr på den fungerende innvandringspolitikken. Er det mulig at flere folk har laget regler uten å samarbeide for så å gi ansvaret til nye? Hodet mitt er fullt av alt for mange spørsmål. Det føles nesten ut som å filosofere over universet og livet selv.

Hvordan går det ann i praksis å gi en utreisefrist på 3 uker til et menneske som jobber fulltid og har bodd her i noen år? Vanligvis har man en måneds oppsigelsestid i arbeid og ofte lenger på leie av hjem. 
Vil ikke det da tvinge innvandreren til å bryte loven, ved å reise fra oppsigelseskontrakter før fristen på oppsigelsene har utgått?

Mitt personlige spørsmål retter seg mot akkurat dette. Da jeg er samboer med en australsk statsborger som har fått avslag på samtlige visum (vi har vært samboere i under to år), forstår vi jo at det er på tide å flytte. Men det er nødvendig å forholde seg til tidligere, skriftelige avtaler. Kan min samboer søke om hele 12 ukers utsettelse på en gitt utreisedato slik at oppsigelsestiden her av leiekontrakten kan funksjonere etter lovlig standard?
Hva er garantien for at han vil få innvilget lang nok utsettelse?
Hva er mine rettigheter som norsk statsborger om min partner skulle blitt sendt ut av landet før oppsigelsestiden på leiekontrakt? Merk; Store problemer med betaling av dobbel husleie for en student.
Håper på svar fra dere.

Svar fra UDI, 21.06.13


Hei Cecilie.
  
Vi viser til e-posten du sendte oss 19. juni 2013.
 
UDI kan ikke legge til grunn at søker har leie- og arbeidskontrakter å forholde seg til i landet. Hvis du får problemer med å betale husleie må du ta kontakt med huseier og eventuelt høre med NAV.
 
Utreisefristen gjelder tre uker fra den dagen søkeren blir informert om vedtaket. Utreisefristen kan som regel ikke utsettes. Det er mulig å klage på et vedtak og be om utsatt iverksettelse, men det gir ikke automatisk rett til å vente på svar i Norge.
 
 
Vennlig hilsen
 
Øystein ******
førstekonsulent, Serviceenheten

Utlendingsdirektoratet (UDI)
Postboks 8108 Dep, 0032 Oslo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar